Pokud míra hluku ze silnice ve dne překračuje limit 70 decibelů, který platí pro takzvanou starou hlukovou zátěž, má správce komunikace povinnost přijít s řešením, jež situaci zmírní. Lidé však často na zlepšení čekají roky
Ostrava - Prostředí, v němž žijeme, je stále hlučnější.
Zvuky útočí z mnoha stran, nejproblematičtější je přitom hluk z dopravy. Ten v nadlimitní intenzitě zasahuje do života tisíců lidí žijících v blízkosti frekventovaných silnic, kteří mají často jen velmi malou naději na jeho zmírnění.
Obyvatelé domů v blízkosti Rudné, Místecké či třeba Plzeňské a Mariánskohorské v Ostravě, ale obecně všichni, kdo bydlí v blízkosti významnějších silničních tahů, odolávají nadměrnému hluku.
“Už mi to lezlo krkem. Po zhruba dvou letech urgování nám sice Ředitelství silnic a dálnic zajistilo nová plastová okna, která hluk výborně izolují, ale pokud nechceme vnímat rachot z cesty, nemůžeme je otvírat. Tak jsme si koupili dům v Metylovicích, kam se chceme za pár let přestěhovat,” uvedl třeba Pavel Prostějovský, který více než čtyřicet let žije v ulici Rudná v Ostravě.
Pokud míra hluku ze silnice ve dne překračuje limit 70 decibelů, který platí pro takzvanou starou hlukovou zátěž, má správce komunikace povinnost přijít s řešením, jež situaci zmírní. Lidé však často na zlepšení čekají roky.
“Nápravou ze strany správce komunikace může být výměna oken v domech, jež jsou ohroženy nadlimitním hlukem, úprava povrchu vozovky, ale třeba i vznik obchvatu, což může trvat léta,” uvedla Helena Beránková z odboru komunální hygieny Krajské hygienické stanice Moravskoslezského kraje v Ostravě.
V odpovědi na otázku, kolik stížností na nadměrný hluk pracovníci krajské hygienické stanice řeší, reagovala výstižně: “No jejda. Stížnosti chodí stále.”
Lidé nemohou ovlivnit, jak a kdy správce silnice sníží hluk Sami občané za zákona nejsou účastníky řízení o výjimce pro hluk, v němž správce silnice navrhuje, jak a kdy chce nadlimitní hluk snížit. To se nelíbí zástupcům sdružení Ekologický právní servis.
Říkají, že takové řízení je protiústavní. “V Českém Těšíně například zastupujeme paní, která žije u silnice I/48 v úseku, kde byla udělena výjimka pro nadlimitní hluk. Žalobou jsme napadli skutečnost, že dotyčná nemělamožnost účastnit se řízení o udělení této výjimky,” řekl Pavel Doucha z Ekologického právního servisu. Žena podle něj byla ochuzena o možnost ovlivnit, jaké konkrétní opatření bude pro zmírnění hluku užito, či třeba, kdy proběhnou kontrolní měření hluku.
Zástupci Ekologického právního servisu loni analyzovali takzvané strategické hlukové mapy, jejichž vznik v České republice zastřešilo ministerstvo zdravotnictví. Odvodili z nich, která místa v krajích jsou nejvíce zatížena nadlimitním hlukem ze silnic, jimiž ročně projede více než šest milionů aut.
Největší počet obyvatel Moravskoslezského kraje, 5 529, podle nich žije v Opavě, na druhém místě v počtu lidí zasažených nadlimitním hlukem je Havířov, na třetím Frýdek-Místek. Když dali do poměru celkový počet obyvatel ve městě či obci s počtem lidí zasažených nadlimitním hlukem, vyšla jim tato tři sídla: Návsí, Šenov u Nového Jičína a Opava.
Například v Návsí se ale situace od loňska trochu změnila. Dopravu z obce odvedl obchvat Jablunkova, nový příliv aut ale způsobily stavební práce na železnici, které mají přinést mimo jiné celkové ztišení života v obci.
Pavel Doucha vidí jako jeden z důvodů špatné řešitelnosti odstraňování hluku z dopravy v tom, že výjimky pro nadlimitní hluk lze udělit v podstatě na neomezenou dobu. Správce silnice přitom někdy jako opatření pro nápravu situace uvádí stavbu obchvatu, která může být v nedohlednu. “Navíc hluk neklesá přímo úměrně intenzitě dopravy. Pokud ta se sníží o polovinu, klesne hluk jen asi o tři decibely.”
* Limity pro hluk venkovní hluk základní limit (pro hluk jiný, než z dopravy) - 50 dB/ 40 dB pro hluk ze silniční dopravy - 55 dB/ 45 dB pro hluk ze železniční dopravy - 55 dB/ 50 dB pro hluk z hlavních silnic - 60 dB/ 50 dB pro hluk v ochranných pásmech drah - 60 dB/ 55 dB pro starou hlukovou zátěž (platí u silnic zprovozněných do konce roku 2001) - 70 dB/ 60 dB pro starou hlukovou zátěž u železničních drah - 70 dB/ 65 dB vnitřní hluk základní limit - 40 dB/ 30 dB pro hluk ze silniční dopravy (neplatí pro stavby dokončené po 1. červnu 2006, u nich se použije základní limit) - 45 dB/ 35 dB pro hluk z hudby, zpěvu a řeči - 35 dB/ 25 dB zdroj: www.hluk.eps.cz
* Hluk v Ostravě Problematické jsou všechny významnější silnice procházející územím, kde se bydlí. Mezi nimi hlavně ulice Rudná, Místecká, Plzeňská a Mariánskohorská.
Markéta Radová
zdroj: http://hluk.eps.cz/ / MF DNES 25. 3. 2009